ICT-integratie in het basisonderwijs




9         Commercieel educatief materiaal

pencil3b Het ontwikkelen van nieuw educatief materiaal en het onderhouden van het educatieve materiaal is niet geheel zonder kosten. De grootste kosten liggen niet in het draaiende houden van de website en eventuele servers maar in de ontwikkeling van nieuw materiaal. Voor mensen welke educatief materiaal ontwikkelen in hun vrije tijd en deze via een website verspreiden kunnen de kosten wel een probleem zijn. Vaak wordt dit opgelost door middel van het plaatsen van advertenties op de website om hier enige inkomsten mee te verkrijgen. Ook komt het voor dat deze websites door middel van giften in de lucht worden gehouden.

Didactisch materiaal wordt niet alleen door mensen zelf verspreidt. De stichting Kennisnet stelt zichzelf als doel om de mogelijkheden van ICT binnen het onderwijs maximaal te benutten. Hierin heeft de stichting Kennisnet vooral een faciliterende werking waarmee het het gebruik van online leren wil stimuleren. Hierdoor wordt er een laagdrempelige mogelijkheid, maar toch kwalitatieve goede mogelijkheid, geboden om digitaal, educatief materiaal te kunnen publiceren.

De stichting Kennisnet stimuleert ook mensen om te werken aan de ontwikkeling van nieuw materiaal. Dit wordt vooral gedaan door het uitschrijven van wedstrijden zoals “Make a game” waarbij de deelnemers zelf een spel moeten ontwikkelen. Hiermee vergaart de organisatie zich het recht om de gemaakte games te mogen laten zien voor de komende tien jaar. Het is een goede ontwikkeling dat er mensen gemotiveerd worden om spellen te ontwikkelen, maar vooral ook dat deze de komende jaren beschikbaar blijven voor het grote publiek.

Het is bijna onvermijdelijk dat er in de toekomst meer commerciële bedrijven zich bezig gaan houden met de ontwikkeling van digitaal educatief materiaal en/of de ondersteuning tot publiceren van dit materiaal. Websites die door leerkrachten worden ontwikkeld zijn vaak usability en accessibility technisch gezien van een lage kwaliteit. Dit is vooral te verklaren door het feit dat een leerkracht niet wordt opgeleid om websites te maken maar om les te geven. Voor het publiceren van digitaal materiaal op websites vallen leerkrachten vaak terug op WYSIWYG-editor (What You See Is What You Get) zoals MS frontpage en Macromedia Dreamweaver.

9.1       Usability

i682 Usability is een term die vertaald mag worden met gebruiksvriendelijkheid of bruikbaarheid. De definitie die ISO (International Organisation for Standardisation) geeft is:

"Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken."(Bron: ISO DIS 9241-11, Guidance on usability)

Eenvoudig uitgelegd is; of een gebruiker gebruik kan maken van het product en hoe eenvoudig het is om hier gebruik van te maken.

9.2       Accessibility

i682 Een website wordt gemaakt om door iedereen bezocht te kunnen worden. Accessibility speelt hierin een grote rol. Een ander woord voor accessibility is toegankelijkheid. Toegankelijkheid is meer dan alleen of een website eenvoudig te vinden is via een zoekmachine of een goed gekozen domeinnaam heeft.

Toegankelijkheid heeft vooral te maken of de bezoekers de informatie kunnen verkrijgen die ze op uw site zoeken. Hierbij wordt vaak niet gedacht aan bezoekers die een handicap hebben waardoor het bezoeken van websites wordt bemoeilijkt. Helemaal wordt er niet bij stil gestaan dat ongeveer 15% van de bezoekers in min of meerdere mate een handicap hebben. Deze handicaps lopen uiteen van (kleuren)blindheid tot er met motorische en geestelijke handicaps.

Bezoekers met een handicap gebruiken soms een speciale browser. Zo gebruiken blinde of slechtziende mensen een brailleregel of een speciale voorleessoftware welke de website voorleest. Door aan de standaarden te houden van de taal die u gebruikt voor het maken van uw website bent u al een eind op weg. Maar dan vallen er altijd nog punten te verbeteren zodat uw website voor iedereen goed toegankelijk is.

9.3       Ontwikkeling educatief materiaal door bedrijven.

i682 Educatief materiaal wordt niet alleen ontwikkeld door leerkrachten of musea. Commerciële bedrijven bieden soms ook educatief materiaal aan. Dit wordt vaak gedaan door het verstrekken van informatie via een website. Het komt ook voor dat er tijd beschikbaar gesteld wordt om leerlingen te kunnen begeleiden. Commerciële bedrijven zullen altijd een reden hebben waarom ze educatief materiaal beschikbaar stellen. Dit zou kunnen zijn dat ze leerlingen willen interesseren voor het vakgebied waar het bedrijf in bezig is maar het kan ook zijn om de naamsbekendheid van de onderneming te vergroten.

Ontwikkeling van educatief materiaal door bedrijven levert kennis aan het onderwijs waar anders minder eenvoudig aan te komen is. Ook bespaart dit in de kosten voor ontwikkeling van het materiaal voor het onderwijs. Wat echter niet te voorkomen is, is dat er hiermee ook direct reclame gemaakt wordt voor een bedrijf en zijn producten. Vaak hoeft dit niet storend te zijn, maar soms zal de overweging gemaakt moeten worden om omwille van deze reden geen gebruik van dit materiaal te maken.

Langzaam komt er steeds meer ontwikkeling in commercieel gemaakt educatief materiaal. Dit materiaal is niet gratis maar biedt voor het onderwijs wel veel mogelijkheden. Dit komt vooral doordat de kwaliteit hoger is en de mogelijkheden beter zijn in vergelijking met materiaal wat door leerkrachten in hun vrije tijd wordt ontwikkeld. Zo kan dit materiaal realistische uitkomsten bieden waarmee de leerlingen eigen experimenten kunnen uitvoeren.

9.4       Betalen voor websites en functionaliteit

i682 Sommige websites bieden extra functionaliteit aan tegen betaling. Naast de vele gratis oefentoetsen en opgaven die deze site aanbiedt, bieden ze ook een leerling volgsysteem aan. Met dit volgsysteem kunnen de vorderingen van de leerlingen in de gaten gehouden worden door de leerling maar ook door de leerkracht. Voor deze extra functionaliteit van het leerling volgsysteem moet echter wel betaald worden.

Er mag verwacht worden dat in de toekomst steeds vaker websites komen waar betaald moet worden voor het bekijken van de website of voor het verkrijgen van extra functionaliteit. Dit is ook heel begrijpelijk daar het veel tijd en/of geld kost om het ontwikkelen maar ook te onderhouden en verder uit te breiden. Het heeft echter wel de consequentie dat als het onderwijs hier actief van gebruik gaat maken dat deze kosten hiervoor uiteindelijk bij de ouders terecht gaan komen.

BRON: http://biodesk.nl/project_biodesk/wat_is_digitale_didactiek.php



| Copyright ┬ę 2017 Lucien Hermans | All Rights Reserved |