ICT-integratie in het basisonderwijs


 


PRAKTIJKBUNDELS 2015-2016


Sterk A4-tje: praktijkbundels ICT

Onderwijsmensen zijn vaak praktische mensen. ‘Doeners’ met andere woorden.
ICT-coördinatoren vormen daarop geen uitzondering.

Op het einde van een netwerkvergadering willen zij graag terug naar school met iets waar ze mee verder kunnen. De twee voorbije schooljaren hebben ze het uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden dan ook in een tastbaar format gegoten.
Als voorbereiding van elke netwerkvergadering zijn ICT-co’s in hun scholen op zoek gegaan naar interessante, originele, beklijvende praktijkvoorbeelden ICT. Dat voorbeeld werd dan in een sjabloon gegoten op één A4-tje.
Het sterk A4-tje was geboren.

Hieronder kan je de verschillende praktijkbundels downloaden, met dank aan al die leerkrachten en ict-coördinatoren die hun beste ideeën ter beschikking stelden om met jullie te delen! 

 

A4_1 A4 2 A4 3 A4 4
 bundel 1  bundel2  bundel 3A bundel 3B

 

 


 


Kleuters & groep 3 en 4


Creatief vertellen/schrijven:

Brikki

www.brikki.nl

Brikkie logo

Schrijven, creatief schrijven kan (moet?) je leren.
Niet alle kinderen hebben dit 'van nature'. Een heel verhaal kunnen bedenken en schrijven is een einddoel in de groei naar creatief schrijven. Hier gaat heel wat oefening aan vooraf. En laat een Brikki - omwille van de eenvoud - een start zijn op de lange weg naar creatief schrijven.

Kleuters

Laat de kleuters bedenken/vertellen bij een Brikki zoals we dit zo vaak bij vertelprenten doen... De juf noteert er enkele zinnen bij. Zo ervaren de kleuters het eerste creatief schrijven.

Eerste leerjaar

In de loop van het eerste trimester leren deze kinderen schrijftaal ontcijferen: ze leren lezen. Al vlug zijn zij in staat om enkele woorden te noteren en van elkaar te lezen bij een zelfgemaakte Brikki. Zo ervaren zij een eerste 'schrijverstalent'. Als leerkracht merk je hierbij al vlug enige vorm van dit aanwezige 'schrijverstalent' op bij sommige kinderen. Zij bedenken en schrijven bijna moeiteloos... terwijl anderen bijna fantasieloos naar de afbeelding staren. Hier is de leerkracht als coach de gangmaker aan zet...

Tweede leerjaar tot ...

Naarmate de talige ontwikkeling van het kind groeit zal ook het creatief schrijfvermogen toenemen. De verschillen tussen de leerlingen onderling zullen dan ook groter worden.

 

Anna, een meisje van 10 jaar maakte deze Brikki.Brikki10 voorbeeld

Naast de ontwikkeling van het creatief schrijfvermogen werken we aan volgende eindtermen ICT:

  • De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven door het zelf samenstellen van de afbeelding.
  • De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen door een bewuste keuze van objecten om de afbeelding te vormen.
  • De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving: bij het schrijven (oudere leerlingen) respecteren we het gebruik van hoofdletters en interpunctie (EN verkennen ze het toetsenbord, de vaardigheid om hoofdletters en leestekens te typen).
 
  

Creatief vormgeven, schrijven en communiceren (met ICT)

Pretboeket

www.pretboeket.nl

pretboeket logo

Een virtueel bloemetje voor...

Met behulp van ict een mooi boeketje samenstellen voor een speciale gelegenheid. De leerlingen kan naar eigen smaak een vaas kiezen en een ruiker vormen.

Moederdag, een jarige juf, een jarig klasgenootje, de directeur... of zomaar een bloemetje...

Creatief schrijven: een mooie boodschap meesturen...

pretboeket2 schrijfveld

Tot slot het boeketje met het kaartje eraan versturen.

pretboeket3 verzendveld

Naast de ontwikkeling van het creatief vormgeven en schrijfvermogen werken we aan volgende eindtermen ICT:

  • De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven door het zelf samenstellen van de afbeelding.
  • De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen door een bewuste keuze van objecten om de afbeelding te vormen.
  • De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving: bij het schrijven (oudere leerlingen) respecteren we het gebruik van hoofdletters en interpunctie (EN verkennen ze het toetsenbord, de vaardigheid om hoofdletters en leestekens te typen).
  • De leerlingen kunnen op een veilige manier communiceren met behulp van ict.
 
 

Zelfstandig oefenen met ICT (ET3)

JCLIC voor KLEUTERS

www.ictronse.be/SG/jclic

jclic logo

Een mand vol oefenmogelijkheden!

Johan DeSloover en Bart Goemaere stelden een heuse verzameling van oefenmogelijkheden voor kleuters samen in het kader van een ENIS Vlaanderen-project.

 

Jclic kleuters

 

groep 3 en 4

 

Eigen ideeën creatief vorm geven met behulp van ict (ET5)

 

FOTOBABBLE

http://www.fotobabble.com of als app op tablet te gebruiken

 

op de website... fotobabble logo

als app...

fotobabble app

Mondeling taalgebruik is een onderdeel van het taalonderwijs dat op een mooie wijze kan samengaan met ict. Deze technische middelen eigenen zich uitstekend om geluidsopnames te maken (tablet en laptop hebben een ingebouwde microfoon, of pc met externe microfoon).

 

Hoe deze toepassing werkt kan je hier lezen.

 

Kaft fotobabble

 

 

 

 

Praktijksuggestie:

 

Het principe van Fotobabble is eenvoudig: de leerlingen nemen een gesproken tekst op bij een afbeelding. (maximale duur 1 minuut).

De foto (een afbeelding van het internet kan ook!) is de aanleiding om er iets bij te vertellen en kadert (bij voorkeur zelfs) in de leerstof of een thema. De gesproken tekst kan ook uitleg zijn bij de leerstof...

Praktijkvoorbeeld: leeruitstap naar een waterzuiveringsinstallatie.

 

 
   

 

 

   

 


 

   

| Copyright ┬ę 2017 Lucien Hermans | All Rights Reserved |